Slávne logo - McDonald’s

Slávne logá
Slávne logo - McDonald’s

Značka McDonald’s je viac ako iba fast food. Je milovaná, nenávidená ale nedá sa jej uprieť, že je to jedna z najlepších značiek na svete, akási kultúrna ikona, synonymum kapitalizmu a Ameriky. Jej súčasná trhová hodnota predstavuje 81 miliárd dolárov. K hodnote značky prispelo aj logo, ktoré sa postupne menilo, až získalo jedinečné tvary, aké vidíte dnes. Poďme sa spolu pozrieť na premeny celosvetovo slávneho loga.

Žmurkajúci "speedee" kuchár

Populárny McDonald’s založili bratia McDonaldovci, ktorí začínali najprv s predajom obyčajných hot - dogov v malom stánku. Reštaurácia prišla na rad až neskôr v roku 1940, v meste San Bernardino, v Kalifornii. Ponúkali v nej niekoľko desiatok jedál, z ktorých bola väčšina vyprážaných. Hranolky, ale v ponuke neboli . V roku 1948 bratia filozofiu zmenili a v novej reštaurácii sa začali orientovať už iba na hamburgery, milk-shaky a hranolky. K dokonalosti rýchleho občerstvenia prispieval rýchly servisný systém, takzvaný "speedee". V logu, ktoré svojpomocne navrhli bratia McDonaldovci ho prezentoval žmurkajúco-utekajúci kuchár, ktorý vyjadroval práve rýchlosť dodania jedla.

Podľa tohto loga (1948) by ste McDonald’s určite nespoznali.

Dizajn franchisingových reštaurácií

K najobľúbenejším jedlám patrili hamburgery, ktorých predaj prinášal aj najväčší zisk. Reštaurácia sa stala v širokom okolí jednou z najvyhľadávanejších, a tak sa bratia McDonaldovci rozhodli pokračovať v podnikaní spôsobom franchisingu. Oslovili architekta Stanley Mestona, aby im navrhol architektonický vzhľad franchisingových reštaurácií. Meston navrhol stavbu s červenou strechou, obloženú červenými a bielymi lesklými dlaždicami. Bratom ale v návrhu stavby chýbal výrazný prvok. Vyhľadali iného architekta - George Dextera, ktorý do dizajnu budovy pridal po stranách dva famózne obrie žlté oblúky.

Pri pohľade z určitého uhla, oblúky vytvárali písmeno "M". Známe "M - ko" sa však do loga premietlo až v roku 1961, a to v čase, kedy jeden z prvých a najšikovnejších franchisingových partnerov Ray Kroc (syn českých emigrantov) odkúpil práva na McDonald's za „smiešnych“ 2,7 milióna dolárov, založil McDonald's Corporation a registroval značku.

Logo z roku 1962.

Jedinečné žlté oblúky

Žlté oblúky boli príznačné aj v logu postavičky, ktorá bola využívaná na reklamu v televízii, a tiež na kamiónoch dovážajúcich suroviny do jednotlivých franchisingových pobočiek, ktoré sa úspešne rozširovali aj vďaka výstavbe vnútroštátnych diaľníc a nárastu "automobilovej kultúry". Spoločnosť rýchlo expandovala nie len v Amerike, ale rovnako aj v Európe. Prvé európske pobočky vznikli v roku 1971, v Holandsku a Nemecku. McDonald's sa úspešne rozširoval a v súčasnosti má zastúpenie v podobe 30 tisíc reštaurácií, v 122 krajinách sveta. Žlté oblúky sa stali nezameniteľným symbolom nie len pre Američanov a Európanov ale aj pre zvyšok sveta.

"I´m lovin´ it"

V nasledujúcich rokoch malo logo niekoľko podôb. Medzi rokmi 1975 - 2006 bolo logo orámované pevným červeným obdĺžnikom – táto verzia sa využila na oknách niektorých nových franchisingových reštaurácií. V rokoch 1992 – 2009 sa oblúky ešte viac zvýraznili pomocou červeného lichobežníka. Akási "zatienená" verzia prišla na rad v rokoch 1993 - 2010. Oficiálne logo McDonald's Corporation, ktoré poznáme dnes bolo navrhnuté nemeckou spoločnosťou Heye&Partner až v roku 2003. K logu vytvorili pútavý slogan: "Ich liebe es" - v anglickej podobe: "I´m lovin´ it". Dnes je oficiálnom logom a využíva sa na propagáciu v niekoľkých verziách. Obnažené oblúky sa do loga vrátili späť a oživil ich výstižný slogan.

Pôvodné logo prešlo viacerými zmenami. Niektoré verzie od roku 1968 po rok 2003.

McDonald’s v nových farbách

Nedávno prešlo logo McDonald’s redizajnom. Žlté písmeno "M" ostáva zachované, podklad sa ale mení na zelený. Za zmenou stojí európske dizajnové štúdio McDonald's a francúzske štúdio Archange. Zmeny sa dotkli aj interiérov franchisingových reštaurácií – získali nové farby - bielu, zelenú, farbu dreva alebo kameňa. Farby asociujú prirodzenosť, ušľachtilosť a šetrnosť k životnému prostrediu. V rámci McDonald's ale nájdete aj iné zelené logo. Ak si v kaviarňach McCafé objednáte kávu do oka Vám môže padnúť zelená žaba loga Rainforrest Aliance umiestnená na papierovom pohári v ktorom je káva podávaná. Toto logo vyjadruje, že káva pochádza z plantáží fariem, ktoré sa k životnému prostrediu správajú ohľaduplne a zamestnancom a ich rodinám pracujúcich na plantážach zaručujú dobré pracovné podmienky.

Vľavo: Nová forma loga v zelených farbách. Vpravo: Logo aliancie, určené pre produkty z trvalo udržateľnej produkcie.

Chcete profi logo bez kompromisov?